.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در معارفه رئیس جدید جهاد کشاورزی مازندران مطرح شد ؛
از تاکید بر حفظ زمین های کشاورزی تا ثبت رکوردهای جدید در کشاورزی مازندران
شمال نیوز : در آیین تکریم و معارفه سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر حفظ زمین های کشاورزی استان تاکید و رکوردهای جدید در کشاورزی رونمایی شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مازندپاج، آیین تکریم و معارفه سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با حضور مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت جهاد کشاورزی و معاون استاندار مازندران برگزار شد .

 

 

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمد فلاح سلوکلایی مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که هرگونه عزل و نصب بدون توجه به مدیریت جهادی افراد در مدیران و تشکل های کشاورزی استان، عامل بی توجهی به حفظ زمین های کشاورزی استان می شود و  دودش نیز به چشم مردم می رود، گفت: امروز همه چالش ها و مسایل کشاورزی استان فقط با راهبرد حفظ زمین و افزایش درآمد کشاورزان حل و فصل می شود.

 

                            حفظ اراضی زراعی دغدغه جدی مسوولان و تشکل‌های کشاورزی مازندران

فلاح به بیانیه گام دوم انقلاب مورد نظر مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این بیانیه به همه نیازهای کشاورزان، زمین کشاورزی و چگونگی تولید و توجه به امنیت غذایی پرداخته است، پس مدیران باید به این مسایل توجه جدی کنند.

 

وی با توضیح این که پیرو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی با شکل دادن کارگروهی یکصد مانع و مشکل توسعه ای کشاورزی مازندران را از طریق نشست های تخصصی با استادان دانشگاه ها و کارشناسان تخصصی زراعت، باغبانی و شیلاتی خبره استان را شناسایی و احصا کرده است، گفت: همسو با این رویکرد با دستور استاندار مازندران توجه به کشاورزی ۲۰۰ روستای محروم استان با هدف حفظ زمین های کشاورزان این روستاها که ارزش زمین های آنان به نسبت درآمد اصلا قابل مقایسه نیست، در دستورکار قرار گرفته است.

 

مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این مراسم تمرکززدایی برای انجام طرح های زیرساختی کشاورزی در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز در بسیاری از طرح های کشاورزی باید اختیار تصمیم گیری به استان ها داده شود.

 

بهادری با بیان این که زمین های کشاورزی مازندران به هیچ عنوان اضافه نخواهد شد بلکه با تغییر کاربری های غیرمجاز و فروش آن از سوی برخی از کشاورزان کمتر نیز می شود، توضیح داد: تنها راه حفظ زمین های کشاورزی بهره وری است که می توان درآمد و تولیدات کشاورزان را افزایش و هزینه های تولید را کاهش داد.

 

وی با تاکید بر این که منابع نیروی انسانی کارآمد در حوزه کشاورزی مازندران سرمایه مهم است که باید مورد توجه قرار گیرند، گفت: امنیت ملی غذایی کشور و کشاورزی مازندران به حفظ زمین آن وابسته است و این مقوله مهم با همه مشکلاتی که کشاورزان دارند با عزتمندی همچنان از سوی نسل گذشته از کشاورزان وجود دارد، اما خطر کم شدن حفظ زمین از سوی نسل جدید دغدغه جدی است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: امروز کشاورزی فنی مازندران به مرحله خوبی رسیده است که با حمایت دولت و گسترش ترویج کشاورزی فنی و مهندسی همراه با فناوری نوین و مکانیزاسیون در این خطه رونق خاصی پیدا کرده است و نمونه بارز این موضوع که طی سه سال به اثبات رسیده است، کنترل آفت کرم ساقه خوار برنج و مگس میوه مدیترانه ای است.  

 

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران هم در این نشست حذف ارز ترجیحی را در حمایت از تشکل های کشاورزی یک فرصت و در عین حال تهدید توصیف کرد و گفت: اگر دولت سیزدهم حمایت های عادلانه و مستقیمی را از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی داشته باشد به نتیجه خوبی خواهد رسید.

 

عطا اله حسن زاده با بیان این که امروز ظرفیت و تولیدات مرغ در مازندران به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی است، افزود: اگر ظرفیت ها و توانمندی های بخش های مختلف کشاورزی به درستی شناسایی و در حمایت از آنان عادلانه و بدون رانت انجام شود، به اهداف مورد نظر نظام نیز می رسیم.

 

وی با بیان این که خرده مالکی در کشاورزی مازندران به برنامه ریزی دقیقی نیاز دارد، توضیح داد: در این بخش باید تعاونی ها و تشکل های کشاورزی را به درستی تعریف و تبیین کنیم، مطمئنا دغدغه حفظ زمین های کشاورزی با افزایش درآمد و رونق تولید از بین می رود.

 

حسن زاده به حل مشکلات بازار محصولات کشاورزی مازندران یعنی حذف دلال و واسطه ها به عنوان یک راهبرد در حفط زمین اشاره کرد و بیان داشت: امروز ارزش تولیدات محصولات در زمین های کشاورزی مازندران با بهره وری رونق می گیرد و به طور یقین ضایعات محصولات کشاورزی در استان نیز به صفر خواهد رسید.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران هم از کشاورزی به عنوان مهم ترین ظرفیت اقتصادی این استان یاد کرد و گفت: من نیز معتقدم باید اختیارات استانی مازندران در حوزه کشاورزی افزایش یابد، امروز مقایسه تولیدکنندگان محصولات غذایی کشاورزی با منافع خود نسبت به ارزش زمین امری درست و طبیعی است، پس باید بهره وری را با حمایت ویژه دولت به کشاورزان گسترش دهیم.

 

عبدالله مهاجر بیان داشت: تشکل های کشاورزی به عنوان بخش خصوصی بازوی جدی دولت در حفظ زمین های کشاورزی مازندران هستند، تولیدات محصولات کشاورزی مازندران برای امنیت ملی غذایی کشور برای همه ثابت شده است، پس دغدغه حفظ زمین باید همسو با حمایت ویژه از تشکل های کشاورزی عملیاتی شود، رویکردی که دولت مردمی و جهادی به آن توجه کرده است.

 

 

                                        حفظ اراضی زراعی دغدغه جدی مسوولان و تشکل‌های کشاورزی مازندران

رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در مراسم تکریم خود مقوله فرهنگ حفظ زمین های کشاورزی در استان را چندین پله بهتر از گذشته توصیف کرد و گفت: امروز فضای ذهنی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مازندران نسبت به اهمیت تولید و ارزش گذاری آن تغییر کرده است، یعنی آنان به اهمیت امنیت غذایی استان پی برده و در اجرای طرح های کشاورزی همراه هستند.

 

عزیزالله شهیدی فر با توضیح این که تولیدات صنعت طیور مازندران طی سه سال اخیر از ۲۲۰ هزار تن به ۲۷۰ هزار تن افزایش یافته است، افزود: این که طبق آمار رسمی ۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی در دی ماه امسال انجام شده است رکوردی در کشاورزی استان است. مقوله ای که کشاورزان و تولیدکنندگان را به حفظ زمین ترغیب می کند.

 

وی هرگونه انتقاد بر کمبودهای کشاورزی صنعتی را با توجه به اهمیت امنیت ملی غذایی تولیدات کشاورزی استان حق مردم دانست و در عین حال گفت: بدانید مازندران همواره تصمیم گیر بسیاری از مسایل مواد غذایی استان نیست و تصمیم گیری ها جنبه ملی دارد، یکی از نمونه های نوسانات قیمت مرغ است، مازندران تامین کننده مرغ تهران به عنوان پایتخت کشور است و همواره همه مسوولان استان برای تامین مرغ مردم تهران کوشا و تلاش کرده اند و همچنان در حال انجام این کار هستند.

 

شهیدی فر یکی از مهم ترین زیرساخت های طبیعی مازندران برای کشاورزی را آببندان ها دانست و توضیح داد: خوشبختانه با حمایت دولت تا کنون ۲ هزار هکتار از ۱۷هزار هکتار آب بندان های استان لایروبی شده است، این به معنای حفظ زمین های کشاورزی و بهره وری تولید محصولات کشاورزی در استان است.

 

وی توجه به صنایع وابسته به کشاورزی، برند سازی محصولات، افزایش ظرفیت ذخیره سازی به ۲ میلیون تن، راه اندازی پایانه های تخصصی در بخش تولیدات باغی از جمله مرکبات و کیوی زراعی نظیر برنج و شیلات، کشتارگاه هایی با فناوری نوین با هدف صادرات محصولات دام و طیور و به کار گیری فناوری نوین پهباد در مقابله و مبارزه با آفات را به عنوان وضعیت های مناسب تر کشاورزی استان توصیف کرد.

 

رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امروز ۵۵ درصد کشت و کار گندم، ۴۵درصد کلزاکاری و ۷۰ درصد برنجکاری به صورت مکانیزه در استان انجام می شود، گفت: مکانیزاسیون عامل مهمی برای حفظ زمین های کشاورزی استان است، مقوله ای که دولت به آن توجه کرده است.

 

وی یکی از خدمات بسیار بزرگ استان را پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه دانست و افزود: امسال اصلا خسارت اقتصادی ناشی از آفت مگس مدیریترانه در باغ های مازندران نداشته ایم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در این آیین با اظهار این که سفر رییس جمهور به مازندران بزودی انجام می شود، افزود: زهکشی اراضی زراعی با هدف دو برابر شدن تولید برنج مهم ترین و بزرگ ترین مصوبه سفر هیات دولت است.

 

حسن خیریانپور با توضیح این که ۱۵۰ هزار هکتار از زمین های مازندران باید زهکشی شود، ادامه داد: تسهیلات و اعتبارات خوبی برای رفع همه چالش های زیرساختی بهره وری، فروش و صادرات محصولات کشاورزی مازندران در سفر آینده رییس جمهور به استان در نظر گرفته شده است.

 

معاون استاندار مازندران توسعه مکانیزاسیون را از دیگر مصوبات مهم بخش کشاورزی استان در سفر رییس جمهوری اعلام کرد و بیان داشت: اصلاح نژاد دام و اصلاح و تولید بذر محصولات زراعی و باغی از راهبردهای کشاورزی مازندران است و همسو با این رویکرد پایانه های محصولات کشاورزی از جمله گل و گیاه شیلات و برنج و مرکبات و کیوی را دنبال می کنیم.

 

وی افزود: تنوع محصولات کشاورزی مازندران با کشت ۷۲ نوع محصول و در اختیار داشتن رتبه نخست در تولید ۱۴ محصول کشاورزی بزرگ ترین ظرفیت این خطه است که خوشبختانه دولت سیزدهم به اهمیت نقش موثر و اساسی استان در امنیت ملی غذایی پی برده است.

 

خیریانپور به وجود ۱۷ هزار هکتار آب بندان در مازندران و نقش مهم آنها در تامین آب کشاورزی، فعالیت های شیلاتی، گردشگری و مهم تر از همه حفاظت از تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: برای این بخش هم مصوبات خوبی در سفر رییس جمهور تدارک دیده شده است.

 

وی به برنامه مورد تاکید استاندار در بخش کشاورزی مبنی بر زراعت چوب و کاشت درخت در حاشیه جاده با هدف توسعه فضای سبز اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون در ۴۰۸ کیلومتر راه اصلی و فرعی استان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال کاشته شد و همه فرمانداران و دیگر مسوولان پای کار هستند.

 

                               حفظ اراضی زراعی دغدغه جدی مسوولان و تشکل‌های کشاورزی مازندران

سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این مراسم به برنامه ها و سیاست های جهاد کشاورزی همسو با رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر رسیدن به اقتدار امنیت غذایی و نقش ۷۲ محصول کشاورزی استان در این زمینه بویژه در اختیار داشتن رتبه اول در تولید ۱۴ محصول اشاره کرد و گفت: انجام بیمه زمین و تولیدات محصولات کشاورزی باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

 

حسن عنایتی به مکانیزاسیون و توجه به فروش محصول کشاورزی در بازار بدون واسطه اشاره کرد و افزود: تهیه بذور اصلاح شده زراعی و نهال های استاندارد با هدف افزایش بهره وری باید به صورت ویژه توجه شود.

 

وی تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران را از چالش‌های مهم این استان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کشاورزی استان با توجه به ارزش زمین اقتصادی تر شود مردم خود عامل مقابله با این پدیده خواهند شد. 

 

گفتنی است در این مراسم حسن عنایتی به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران معرفی و عزیزاله شهیدی‌فر بعد از 35 سال خدمت در بخش کشاورزی به افتخار بازنشستگی نایل آمد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.